Rendészeti technikusok képzése Forrás: vmkik.hu
Tegnap a Mandineren mejelent egy írás, pontosabban egy toplista, amelyet a cikk szerint a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal állított össze, s amely a Technikumi rangsor 2025 címet viseli. Bevallom, én már a címet sem tudom hová tenni: hogyan lehet rangsorolni - pusztán elnevezés alapján középiskolákat? Mert hát technikumok vannak, végzett technikusok azonban nincsenek, az új típusú technikusi képzésből csak 2025-ben kerülnek majd ki az első technikusok. Oké, ne legyünk kicsinyesen szőrszálhasogatók, fogadjuk el, hogy egy ilyen összeállításnak mégsem lehet "Az érettségit és szakképesítést nyújtó középiskolák listája" nevet adni... /bár, miért ne lehetne?/ Vonatkoztassunk el attól is, hogy egy ilyen toplistának szerintem egyetlen igazi funkciója lehetne, nevezetesen, hogy orientálja a szülőket és gyerekeket a pálya- és iskolaválasztásban. Erre viszont szerintem nem túlságosan olvasóbarát az olyan megoldás, amikor különböző térségek különböző településeinek és különböző szakirányoknak az oktatási intézményei vannak összekavarva.
Ha viszont még a lista összeállításának módszertanára is vetünk egy pillantást, akkor kiderül: ez az egész, úgy, ahogy van, komolytalan. Íme, a szempontok a szakmaverzum.hu oldal alapján:
Megjegyzéseim:
- Az első és utolsó szempont a világon semmit nem árul el arról, milyen színvonalú oktatás folyik a technikumban. A 14 és 19 éves diákokat tanító középiskola-típus rangsorolásánál legalábbis illenék kisérletet tenni a pedagógiai hozzáadottérték kimutatására.
- Nem pontosan értem, mit jelent a közismereti vizsga a második pontban. A közismereti tárgyakból a 12. évfolyam végén letett előrehozott érettségit?
- A technikum öt évfolyamát végigjáró diákoknak nincs külön szakmai érettségi vizsgájuk. Nekik a szakmai /technikusi/ vizsga fog szakmai érettséginek számítani, először 2025-ben.
- A teljes munkaidős oktatók viszonyítása az összoktatói létszámhoz félrevezető. Technikumokban sok az egy-két évfolyamon egy-két órában tanított szakmai tárgy, megítélésem szerint itt kifejezett előnyös lehet - de semmiképp sem hátrányos -, ha az oktatónak naprakész munkaerő-piaci tapasztalata van
- Az iskolák digitáliseszköz-ellátottsága /sic!/ aligha árul el sokat akkor, amikor az egyik iskola vendégtéri technikusokat /pincéreket/ képez, a másik pedig informatikusokat.
Összefoglalva: ilyen mutatók alapján a "legjobb technikumokról" beszélni egyszerűen téves, sőt hamis állítás.