Tűnődések az iskola jövőjéről

Sulivíziók

Sulivíziók

Szupererő a tanáriban

2024. október 11. - blogindito

"Ti egy állami Waldorf-iskola vagytok!" - ezt egy-két éve egy ismert színművész mondta az iskolám igazgatójának, miután egy színész kollégájával meghívásra hozzánk látogatott, hogy egy drogprevenciós célú mini színdarabot adjon elő a diákjainknak. És persze megismerkedett a sulival, megnézett mindent az iskolamúzeumtól a táncosok próbatermén át az udvari szabadtéri tantermekig, színpadig, továbbá az akkor legújabb büszkeségünket, egy leselejtezett BKV-buszt, amely már turisztikai szaktanteremként funkcionált.

A fenti dicséretet persze nem betű szerint kellett érteni, hiszen a vendég valójában nem szakmai értelemben utalt a Rudolf Steiner-féle Waldorf-pedagógiára, inkább a humánus, gyerekbarát iskolát gondolta így jellemezni. De miért ne lehetne minden iskola legalább ebben az értelemben "waldorfos"? Hiszen bő egy hónapja megjelent egy - sokadik - írás a finn iskoláról 14 ok, amiért jó lehet finn iskolásnak lenni címmel, és a 14-ből legalább 10 dolog - vagy nagyon hasonló másik tíz -  találékonysággal és jószándékkal az iskolák felében-harmadában simán megvalósítható. Tudok iskolát, ahol a tanév végén sátrazós, ottalvós bulit tartanak kerti bográcsozással az iskolaudvaron, de olyat is, hogy aki akar, éjszakai gyalogtúrán vehet részt, természetesen tanári felügyelettel és irányítással.

erdei.jpeg

                                                                                        Erdei iskola Ravazdon           Forrás: rakoczicsorna.hu

Mindez egyáltalán nem független a legutóbbi bejegyzésemben tárgyalt,  és szerintem nagyjából elkerülhetetlen MI-térhódítástól, ráadásul a héten még fel is izzott a téma az idei fizikai Nobel-díj miatt. A posztban vázolt tízéves előrejelzésem - hogy tudniillik a tanítás-tudásátadás folyamatát majdnem teljesen át kell engedni az MI-nek - a most megjelent cikkek tükrében inkább óvatos, mint merész jóslatnak tűnik. Mindezt persze csak a technikai fejlődés oldaláról nézve, az MI tömegesedése azért felvet energetikai, üzleti  kérdéseket is, meg olyanokat, hogy az iskolai oktatásba beszivárgó mesterséges intelligencia mondjuk mennyire fogja továbbzilálni-szaggatni az iskolarendszereket /félek, nagyon/.

De hol marad hely az igazi tanároknak az iskolában? Szerintem legfőképp a nevelés, a szocializáció oldalán, amiről majd egy másik bejegyzésben gondolnék elmélkedni. De van feladat, teendő a szűkebben értelmezett oktatás térfelén is, annak dacára, hogy -  technikailag -  a tudásátadás, gyakoroltatás területén  az MI szerintem jobb lesz.

A gép eleve képes személyre szabni a tanítást, hatékonyabb, hiszen jobban "ismeri" a diákokat. Persze, nem ismeri, de a digitális szokásaikból kiindulva jobban tud alkalmazkodni az életritmusukhoz, érdeklődésükhöz, tanulási és egyéb beidegződéseikhez. Módszertanilag - virtuális térben - verhetetlen, hiszen minden appot, trükköt, megoldást ismer, többet, mint bárki, aki ma a digitális oktatás szakértőjének nevezhető. Főként emiatt gondolom egyébként, hogy hosszabb távon nem túl ígéretes reformlépés "a vadállat háziasítása", vagyis, ha módszertani - és kizárólag módszertani - térbe helyezzük a digitalizációt és MI-t. /Ne felejtsük, a fogságban tartott tigrisek néha felfalják a gondozójukat./

Amikor a tanultak valós alkalmazására, illetve az értékelésre kerül a sor, azt hiszem, akkor kell belépniük a hús-vér pedagógusoknak. Ez az ő terepük, szerintem némi rákészülés után ezen a ponton simán verik az MI-t, legalábbis azt, amit a magam részéről "kinézek belőle". Itt értékelődik fel az emberi tényező, a valóság megismertetésében, életszerű projektekben /drámapedagógiában, erdei iskolákban, játékokban, vitaversenyekben, sportban, társasjátékbajnokságokban, fotó-, videó- és rajzklubokban, iskolarádióban, iskolaújságban stb./ testet öltő feladatok. 

És tartsuk magunknál, ne engedjük át a gépnek az értékelést, amikor fontossá válik az élő beszéd, a szóbeliség, amikor gesztusoknak, mozdulatoknak, hangszínnek szerepe lesz, nem is beszélve olyan fogalmakról, mint méltányosság, jóindulat, szigor stb. Tisztában vagyok vele, hogy ezen a területen mennyi lenne a tennivaló az elkövetkező években: alternatív értékelési módokat kellene kitalálni és bevezetni. Én szívesen venném, ha fellazulna az ötfokozatú skálán történő osztályozás dogmája, és nem csak azért, mert ennek a merevsége is az MI-értékelés irányába hat. /Tudom, az osztályozás az oktatás egyik alaphagyománya....de azt is tudom, hogy a tradíciókra hivatkozás mindig elegáns keretet teremt ahhoz, hogy ne csináljunk semmit./  Valljuk be, a gépi értékelés nagyon is kedves lehet a szaktanárnak már ma is: a beállított feladatokat a program kiosztja, kijavítja, értékeli. 

A mechanikus értékelés kényelmes. Biztos nem leszek népszerű, ha angoltanárként viszont azt mondom, hogy a javítókulcsok elsődlegessége fölött kezd eljárni az idő. Persze, tudom: egy-egy középszintű érettségi dolgozat kijavítását jelentősen lerövidíti a javítókulcs - nevezhetjük akár gépi javításnak is - , ráadásul a felelősség jókora részét leveszi a javító tanárok válláról. És hát ki akarna többet dolgozni, ha kevesebbet is lehet? De könyörgöm, az élő idegen nyelv attól élő, hogy kommunikációt tanítunk. Szerintem értesse meg magát a gyerek, ez a cél - legalábbis középszinten.

És akkor még nem is beszéltem a nyelvhelyességi szabályok bizonytalan körvonalairól. Hol a határ az "így kell mondani" és a "mondják úgy is" között? Elfogadható-e, ha egy érettségi íráskészség feladatnál a baráti levélben - stílusban a szöveghez illeszkedően - egy diák leírja, hogy 'ain't got no money /sőt, dough/', "nincs pénzem'. Ez most helyes vagy nem? Egyfelől nem, hiszen éveken át tanítjuk, hogy ne használjanak kettős tagadást, hogy angolra ne fordítsuk tükörben mondjuk azt, hogy "nincs itt senki". Másfelől meg anyanyelvi angol beszélők - szerintem - milliói használják az ilyen kettős tagadásos formákat.

 Egy éve az interneten komoly, minőségi amerikai  napilap honlapján futottam bele a 'winningest' szóba, abban az értelemben, hogy valaki "a legtöbb győzelmet arató". Aztán nem sokra rá jött a "goodest" azaz a "legjobb" szó például házikedvencek dicséretekor. Rákerestem. A goodest szót a magyar online szótárak nem ismerik, az Oxford szintén nem, az Urban dictionary viszont amolyan túlzófokként definiálja. A ChatGPT volt a legjobb, "hozott ajándékot, meg nem is". Idézem:

A "goodest" angol szó nem helyes, mivel a "good" (jó) melléknév középfoka "better" (jobb), a felsőfoka pedig "best" (legjobb). A "goodest" tehát nem létező forma, de informális vagy humoros kontextusban néha használják, hogy valaki vagy valami rendkívül "jó" legyen. Ha valaki mégis használja a "goodest" szót, akkor általában a "legjobb" vagy "legkedvesebb" értelemben gondol rá, de ez nyelvtanilag helytelen.

Kösz.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://exkatedra.blog.hu/api/trackback/id/tr3618706196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2024.10.13. 16:43:16

"...a tanítás-tudásátadás folyamatát majdnem teljesen át kell engedni az MI-nek"

Ez az elképzelés azt sugallja, hogy a tanárt te mindössze egy embernek látod, aki a gyerekeknek elmondja a tankönyvet. Én is tanítok, szakmai tárgyakat. A saját tudásomból, a saját ismereteimből állítom össze, a tanterv útmutatásával a gyerekeknek bemutatandó, elmagyarázandó tudnivalókat. Beletartoznak a tapasztalatom szerint problémásnak tartható részletek megismerésének támogatása aprólékosabb példákkal, a megfigyelésem alapján szükséges tanácsok, a gyerekek figyelmének felhívása buktatókra és érdekességekre, kiegészítve a szerintem hasznos adalékokkal, speciális megoldásokkal, lehetőségekkel. Ez így egyben sehol nincs leírva. Ebből az is következik, hogy semmilyen MI program sem találja meg sehol, ezért nem is tud belőle válaszokat generálni.

Aggasztó az MI körül kialakult vallási tábor. Az emberek azt képzelik, hogy az MI egy okos, tanult ember szerepét képes eljátszani, aki válaszol a kérdéseinkre, kiegészíti a mi ismereteinket, egyszóval tanítani tud. De az MI egy program, amely az internetre kihelyezett szövegekből kereséssel össze tud állítani intelligensnek tetsző szövegeket. MI-t írni nagyon bonyolult feladat, ezt készséggel elismerem, évtizedek óta szakmám a programozás, ezért rá tudok látni valamennyire az algoritmusképzési problémákra, és tudom, hogy én nem ismerem a mesterséges intelligenciák tervezéséhez tartozó alapokat. De nem leszek ettől még hívő, nem képzelem, hogy az MI gondolkodik, pláne nem hiszem, hogy alkot. Csak gyűjtöget, összerendez és tálal.

Vannak rémisztően rövidlátó emberek, akik megzavarodva az internetes keresők által látszólag nyújtott információbőségtől az az illúziót kezdik magukban táplálni, hogy egy keresőt használva mindent meg lehet tudni. Elfelejtik, hogy a keresők kizárólag az internetre feltöltött honlapok és csatolt dokumentumaik szövegében képesek keresni, nem az emberiség szellemi kultúrkincsében. Ha valami marha egy honlapon szétkürtöli a saját rögeszméit valamiről, például hogy a Föld lapos, akkor a kereső ezt is meg fogja találni, és mivel egy keresőprogram nem képes racionális gondolkodásra, pusztán találatszámok összehasonlítására, egy kisdiáknak esetleg egyszer azt fogja leírni, hogy a Föld lapos, és a kisdiák ezt el fogja hinni neki, mert a felnőttek azt mondogatják, hogy "az interneten" ott van minden okosság. Tudjuk, mert botrány lett belőle, hogy egy MI George Washingtont fehér parókás néger férfiként ábrázolta. Egy MI-nek mindössze ennyi esze van, és egyelőre mindössze annyit tud, amennyit a programozói összeraknak benne. Nagyon messze van még az az idő, amikor egy MI-program KITALÁL valami újat, valami hasznosat. Ne higgyük azt, hogy egy MI tanítani tud, csak elismételni tud általa mérlegelhetetlen valóságtartalmú, talált információkat. Ennél még egy akármilyen tankönyv is hasznosabb lehet, az legalább megmutatja a gyereknek, hogy miről keresgélhet kiegészítő ismereteket.

blogindito 2024.10.23. 13:48:19

@Androsz: Lehet, hogy nem "majdnem mindent" vesz át, az MI, csak nagyon sok mindent. Vagy sok mindent. De ettől még továbbra is úgy gondolom, hogy az elkövetkező évtized/ek fő feladata az iskolában az, hogy a tanítás során elsőbbséget kapjon az úgynevezett nevelés.

blogindito 2024.10.23. 15:32:16

@blogindito: Ez - mármint, hogy nő a szerepe és fontossága a nevelői tevékenységen belül a tanárok munkájában, már ma is így van, MI nélkül, illetve minimális MI-val. A jövőbe nem látok, de akármekkora szeletet hasít is ki a gép a tanításból, egyre inkább szükség lesz a pedagógusi életszerűsítésre, finomhangolásra. Mert azt feltételezem, hogy az átlagot tekintve a gyerekek pszichés és mentális állapota, szociális készségei nem fognak javulni. Sőt.
süti beállítások módosítása